Sabtu

Jesuit Priest


Jubah Graduasi
Pernahkah kita terfikir tentang semua ini?
Atau kita hanya mengikut sahaja yang dilakukan oleh orang lain tanpa sedikitpun menyedarinya.
Nabi Muhammad pernah bersabda:
“Man tasyabbaha bi qaumin fahua minhum”.
Bermaksud :
“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum,
maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).


Bishop ;saya sangat gembira dengan cara org islam memahamiAL-QURAN.
    mereka membaca dengan suara yg merdu,
    kemudian MENDAPAT PINGAT…
    kami tidak memberi pingat kepada pembacaInjil(bible hari ini is totally salah).
   
   Aku;betul ke paderi2Jesuit, Bishoppernah bacaAL-QURANdan mereka mnghafalnya?
    Saya pernah dengar yang gereja mengkajinya…..
    tapi sama ke macamorang islammengkaji ?…
    tak mungkin sama…betul tak?
    (jiran hanya senyum dan menganggukkan kepala sahaja n termenung jauh…)
   Bishop ;pertama kali kami berkenalan dgnAl-QuranselepasNabi Muhammaddiambil tuhannya,
    dan kami membaca dgn telinga,
    selepasSalahudinmati,
    kami membaca denganmata,lidah,hidung,tangan,kaki dan kulit….
    kami buka halaman pertama,
    kami baca kemudiankami datang kepada dunia dan hasilkannya..
    kemudian kami buka halaman kedua,
    kami baca..
    kemudian kami berkata
    “oh…macam ni rupanya kehidupan manusia diciptakan tuhan……
    kita perlu lakukan sesuatu”..
   kami datang kepada dunia dan hasilkanya..
    kemudian kami buka halaman ketiga,
    kami baca…
    kemudian kami berkata
    “ alamak…tuhan buat begini pulak!!…
    kita tak boleh biarkan,
    kita mesti buat sesuatu”
   kami datang kepada dunia dan hasilkanya..
    dan begitulah sehinggahalaman terakhir…..
   dan siapakah kamu org islam pada hari ini?
    kamu melihat dunia yg kami hasilkan tadi ,
    kemudian kamu datang kepadaal-quran,
    kemudian kamu berkata
    “ apa ayat yg aku nak guna dan tampal bila aku berhujah di depan orang nanti?…ayat ni boleh la”
    kamu datang kepada dunia kemudian berkata
   “lihat dunia telah berlaku seperti ini….seperti itu,cuba rujuk ayat ini,,,,ayat itu…hadis ini…..hadis itu…..”
    kemudian kamu dgn bangga berkata
    “ inilah janji tuhan yang ayat al-quran dijamin tidak akan berubah”
    padahal kami sengaja membiarkan tulisan tulisan pada kertas itu kekal,
    kemudian kami berpura-pura hendak mengubah tulisan dan berpura-pura gagal supaya kamu berkata
    “inilah janji tuhan yang ayat al-quran dijamin tidak akan berubah”
    sungguh bijaksana orang islam….
    janji tuhan disangkanyatulisan-tulisan….
    Membuatkan raja mereka berkuasa ke atas agama dan adat sahaja telah menyebabkan rakyatnya berharap pada dakwat dan pena…
    dan hari ini mereka berlaga, dakwat siapa lagi pekat…..pena siapa lagi berkilat
    teramat besarlah jasa zaman penjajahan kepada tuannya..yang teramat muliaPaus


   Aku;sedap je pak cik cakap…..kalau org2 pak cik x ubah tulisan pun,
    org2 kami al-hafiz n al-hafizah sememangya dah hafal penuhyaAL-QURANdan terjemahanya…..
    yg ni pun bukan janji TUHAN ke?
   Bishop ;hafalan mereka hanyalah tulisan2…..
    apabila kamu bertanya tentangAL-QURANkepada mereka…..
    Ingatan mereka akan kembali menjadi tulisan semula….
    (jiran hampir ketawa,tp cpt2 dia tutup mulut dgn tangannya,dengusan hidungnya n matanya berlinang hampir gugurkan air mata…seperti merasakan kebodohan umat islam btul2 menggelikan hatinya….dan aku rase malu gila bila tengok reaksi dia cm ni….)
  Bishop ;maafkn saya….tapi kalau kamu mahu lihat kebenaranya…pergilah uji mereka

   Aku; tadi pak cik cakap membacaAL-QURANselepasSalahudinmati (wafat)…
    gaya pak cik cakap “BERKENALAN DGNAL-QURANselepasNabi MUHAMADDI AMBIL TUHANNYA” tu…
    seolah2 org pak cik sangat hampir dengan peristiwa itu..
    tak faham la saya…
    Bishop ; sangat2 lah sukar untuk mengetahui rahsiaAL-QURANtanpaNabi MUHAMAD,
    kami sempat belajar dengan memerhatikansahabat-sahabatnyasahaja,
    mereka begitu sibuk menawan dunia…
    hampir suku bumi di bawahkeamanan Islam.
    waktu itu,
    kami masih di padang pasir,
    tapi hampir tiada tanah lagi untuk kami berdiri,
    kerana terlalu sibuk melebarkan empayar,
    mereka telah cuai…
    kami membawa diri sehelai sepinggang meninggalkan tanah yang kami cintai
    lalu kami menemui suatu bumi yang tidak pernah kami bayangkan sebelum ini,
    bumi yang subur dengan tumbuhan,
    sungai yg mengalir deras dan sangat sejuk danada benda putih turun dari langit (salji).
    kami menemui suatu kaum yg sama kulit dan wajahnya seakan kami,
    dan kami spt pernah lihat dulu,
    tapi kami lupa….
    dan alangkah terkejutnya kami kaum itu menyembahNabi Isa!!!…..
    ya..Nabi Isayg kami bunuh dahulu !!!

   Aku;dah tu apa kena mengena denganSalahudinpulak?
   Bishop ;kami telah berkeluarga di sana,
    dan kami telah kembali duduk di gereja…..
    tetapi di antara kami..telah melakukan kesilapan besar…
    kami tidak tahu bagaimanaPahlawan Mulia Islammendapat tahuJacques de Molaysebenarya tidak menyembahNabi Isa..
    kalau beginiSalahuddintidak akan benarkan setitis pun air mani kami tumpah ke atas bumi…
    habislah tamat riwayat kami semua !..
    kami bermati-matian ke atasSalahuddin….

   Aku;la..macam tu ker,
    abis tu yang bacaAL-QURANdenganmata,lidah,hidung,tangan,kaki dan kulittu apa bendanya pulak…..?
    (jiran hanya angukkan kepala dan tersenyum puas..spt ada satu kejayaan besar)
   Bishop ;ya….ya….
    penyembahNabi Isatelah kami tawan,
   Salahuddintelah kami tewaskan….
    dan sekarang ni kami perlu uruskanAl-Quranpula..
    kami telah melaksanakanAl-Quran1 per 1 mengikut giliran ianya diberi kepadaNabi Muhamad
    dari 1 ayat kepada 1 ayat,
    dari 1 surah kepada 1 surah sehinggalahwahyu terakhirkepadaNabi Muhamad
    hampir500 tahunkami berusaha untuk sampai kepada wahyu kedua terakhir…
    ia telah dilaksanakan dan yang teramat sukar mengerah kudrat kami seadanya adalahwahyu terakhir….

   Aku;kenapa boleh ada yang pertama lah,yang kedua terakhir lah..pastu yang terakhir…pasal apa org pak cik tidak buat semua sekali….
  Bishop ;kejayaan semua wahyu bergantung kepada keberhasilanwahyu terakhir
   jikawahyu terakhirgagal,
   maka lahirlah seorang lagiMuhammad(maksudnya…andaiMuhammadgagal…seorang lagi nabi akan lahir )

   Aku;apakahwahyu terakhiritu sampai orang2 pak cik rasa perkara ini seolah2 menentukan Hidup atau mati gereja ?
    (saya tak fikir jiran akan sanggup mengucap ayat2 suciAL-QURANdengan lidah sendiri,
    ia bertentangan dengan status dirinya….tapi jangkaan saya meleset,saya amat terkejut)
   Bishop ;mengucapkan isi kandunganAl-Quran

    Hai orang-orang yang beriman,
    bertaqwalah kepadaAllahdantinggalkan sisa riba(yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.
    Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkansisa riba)
    maka ketahuilah bahwaAllahdan Rasulnya akan memerangimu.
    Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba),
    maka bagimu pokok hartamu;
    kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.
   Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran,
    maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan.
    Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
    Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepadaAllah.
    Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya,
    sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.
   Al-Quran
   Surah Al-Baqarah:
   Ayat 278 ~ 281

   Bishop ;melaksanakanwahyu terakhirakan menyebabkan gereja kelihatan sangat berkuasa…
    sangat bahaya jika disedari orang….
    kami telah melahirkan 1 kaum di dalam genggaman kami…
    mesyuarat itu dihadiri beribu- ribu org anak murid kami
    ketika ituPaustelah memutuskan untuk menyerahkan amanah yg teramat besar ini,
    agar kami boleh tidur sehinggalahMuhammadkembali semula. (iaituAl-Masih Imam Mahdi)
    di antara anak murid kami telah menyahut
    “serahkan saja hal itu kepada saya,
    dan saya tidak peduli bagaimana ia akan dilaksanakan”…
    kami telah turunkan kesemua ilmuAl-Qurankepada mereka semua.

   Aku; sapa orang yang berani menyahut amanah tu? ..ni mesti bukan calang2 punyer orang…
   Bishop ;ya…dia telah dididik dgn sempurna,
    dia bernama……MAYER ROTHSCHILD
    Kami menyerahkan AyatAl-Quranpada Surah Al-Baqarah : (ayat 278-281) kpdnya untuk dilaksanakan…
    Hai orang-orang yang beriman,
    bertaqwalah kepadaAllahdantinggalkan sisa riba(yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.
    Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkansisa riba)
    maka ketahuilah bahwaAllahdan Rasulnya akan memerangimu.
    Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba),
    maka bagimu pokok hartamu;
    kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.
   Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran,
    maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan.
    Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
    Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepadaAllah.
    Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya,
    sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.
   Al-Quran
   Surah Al-Baqarah:
   Ayat 278 ~ 281

   Aku; Apa status dia,apa lebihnya dia dari anak murid yg lain..
   Bishop ;bersamanya kami mengarahkanJesuitmemberi pedoman…..
    kami gelarkan dia“the guardian of the vatican treasury”
   sudah hampir300 tahun,
   sedikit tahun lagiuntuk merasa keberhasilannya.

   Aku;saya nak tanya la…tapi soalan ni akan membuatkan pak cik nampk seperti orang bodoh…
   Bishop ;tanyalah…sebab dari awal kita berbual,Islamtelah kelihatan bodoh..
   
   Aku;kenapa PAK CIK begitu MUDAH MENCERITAKAN kepada saya,
    KalauPaustahu macamana, kalau saya cerita pada 1 dunia macamana….
    PAK CIK YG SUSAH NANTI….
  Bishop;saya tak perlu tipu awk…
  Umat Islamdah tidak mampu buat apa2 pun…
   lainlah kalau awksahabat-sahabat Nabi Muhammad,
   sekarang jugak kami bunuh…
    ( pergh…ngeri kata2 dia ni…dgr dia sebut namaRothschidjer,aku dh gigil,ngn spe la aku tgh ckp ni…korang nilai kn sndiri la kata2 dia)

Jika dilihat dari perbualan di atas, mereka telah memilihRotschilduntuk melaksanakanSurah Al-Baqarah 278-281untuk dilaksanakan.
    Hai orang-orang yang beriman,
    bertaqwalah kepadaAllahdantinggalkan sisa riba(yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.
    Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkansisa riba)
    maka ketahuilah bahwaAllahdan Rasulnya akan memerangimu.
    Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba),
    maka bagimu pokok hartamu;
    kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.
   Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran,
    maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan.
    Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
    Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepadaAllah.
    Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya,
    sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.
   Al-Quran
   Surah Al-Baqarah:
   Ayat 278 ~ 281

BERSAMBUNG...

Anda mungkin berminat:




2 ulasan:

Syuhada Nur Ekhwan berkata...

ak x brape nk faham laa.. hmm btol ke nie??

narumi sakura berkata...

tu la mule2 mmng penng tp kne bace smpai abis..cerite die pnjng nnti orng post lgi smbungnye..nk tau btol ke x kne nilai sndiri bile dh abis cite ni hehe

Jom Terjah

Senarai Blog Saya

Blogger templates